תנ"ך על הפרק - תהילים סה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים סה

632 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ מִזְמ֗וֹר לְדָוִ֥ד שִֽׁיר׃לְךָ֤ דֻֽמִיָּ֬ה תְהִלָּ֓ה אֱלֹ֘הִ֥ים בְּצִיּ֑וֹן וּ֝לְךָ֗ יְשֻׁלַּם־נֶֽדֶר׃שֹׁמֵ֥עַ תְּפִלָּ֑ה עָ֝דֶ֗יךָ כָּל־בָּשָׂ֥ר יָבֹֽאוּ׃דִּבְרֵ֣י עֲ֭וֺנֹת גָּ֣בְרוּ מֶ֑נִּי פְּ֝שָׁעֵ֗ינוּ אַתָּ֥ה תְכַפְּרֵֽם׃אַשְׁרֵ֤י ׀ תִּֽבְחַ֣ר וּתְקָרֵב֮ יִשְׁכֹּ֪ן חֲצֵ֫רֶ֥יךָ נִ֭שְׂבְּעָה בְּט֣וּב בֵּיתֶ֑ךָ קְ֝דֹ֗שׁ הֵיכָלֶֽךָ׃נ֤וֹרָא֨וֹת ׀ בְּצֶ֣דֶק תַּ֭עֲנֵנוּ אֱלֹהֵ֣י יִשְׁעֵ֑נוּ מִבְטָ֥ח כָּל־קַצְוֵי־אֶ֝֗רֶץ וְיָ֣ם רְחֹקִֽים׃מֵכִ֣ין הָרִ֣ים בְּכֹח֑וֹ נֶ֝אְזָ֗ר בִּגְבוּרָֽה׃מַשְׁבִּ֤יחַ ׀ שְׁא֣וֹן יַ֭מִּים שְׁא֥וֹן גַּלֵּיהֶ֗ם וַהֲמ֥וֹן לְאֻמִּֽים׃וַיִּ֤ירְא֨וּ ׀ יֹשְׁבֵ֣י קְ֭צָוֺת מֵאוֹתֹתֶ֑יךָ מ֤וֹצָֽאֵי־בֹ֖קֶר וָעֶ֣רֶב תַּרְנִֽין׃פָּקַ֥דְתָּ הָאָ֨רֶץ ׀ וַתְּשֹׁ֪קְקֶ֡הָ רַבַּ֬ת תַּעְשְׁרֶ֗נָּה פֶּ֣לֶג אֱ֭לֹהִים מָ֣לֵא מָ֑יִם תָּכִ֥ין דְּ֝גָנָ֗ם כִּי־כֵ֥ן תְּכִינֶֽהָ׃תְּלָמֶ֣יהָ רַ֭וֵּה נַחֵ֣ת גְּדוּדֶ֑יהָ בִּרְבִיבִ֥ים תְּ֝מֹגְגֶ֗נָּה צִמְחָ֥הּ תְּבָרֵֽךְ׃עִ֭טַּרְתָּ שְׁנַ֣ת טוֹבָתֶ֑ךָ וּ֝מַעְגָּלֶ֗יךָ יִרְעֲפ֥וּן דָּֽשֶׁן׃יִ֭רְעֲפוּ נְא֣וֹת מִדְבָּ֑ר וְ֝גִ֗יל גְּבָע֥וֹת תַּחְגֹּֽרְנָה׃לָבְשׁ֬וּ כָרִ֨ים ׀ הַצֹּ֗אן וַעֲמָקִ֥ים יַֽעַטְפוּ־בָ֑ר יִ֝תְרוֹעֲע֗וּ אַף־יָשִֽׁירוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

לך דומיה תהלה וכו'. פירש רבינו האר"י ז"ל דיש לחקור דאמאי צריך להתפלל בביטוי שפתים וכן מצוה לנדור בעת צרה אמאי צריך שיהיה נודר בפה וכן כשמתודה האדם אמאי צריך להתודות בפה. הרי הקב"ה רואה כליות ולב ויודע מחשבות והלא טוב להתפלל בלב וכן לנדור בלב וכן להתודות בלב. והיה כבוד שמים כי בזה יתרבה כבודו ומתפרסם שיודע מחשבות והתשובה לזה הוא שאם היו נודרים בלב אח"כ היה מתחרט ולא היה משלם ויהיה לו עון נדרים החמור אבל עתה שנודר בפה השומעים יזכירוהו או יכריחוהו לשלם וגם הוא מעצמו ביודעו כי שומע הן לו ישתדל לשלם נדרו וכיוצא בזה אם היה התפלה בלב הרבה הדיוטות הלך הלכו האישים לבי כנישתא ישבו לארץ ידמו ולבם הלך חשכים בשוק"י האיש ירצה בשוקים ורחובות ושבע תועבות ורבות מחשבות ויאמרו שכבר התפללו וכן בוידוי יאמרו שכבר התודו בלב ואדרבא חשבו לעשות עבירות חדשות. אכן כשהתפלה והודוי בקול צריכים להתפלל ולהיות מתודים באמת. וז"ש לך דומיה תהלה כי יודע מחשבות אף כי לבות ואם כן לך דומיה תהלה שבזה מתפרסם כי בוחן לבות וכליות הוא. ואם כן אמאי צריך לידור בפה ולהתפלל בפה וגם להתודות בפה. לז"א ולך ישולם נדר דבזה שהוא נודר בפה יהא שלמ"א ולא יהיה לו עון נדרים. והיינו טעמא שומע תפלה שצריך להתפלל בקול דזה סיבה עדיך כל בשר יבואו ויתפללו כלם ואם לאו ההדיוטות אומרים כבר התפללנו אך עתה שהתפלה בדיבור כל בשר יבואו. וכן דברי עונות להתודות בפה. ואתה ברחמיך פשענו אתה תכפרם עכ"ד רבינו האר"י זצ"ל:אשרי תבחר ותקרב. אפשר דפירושו אשרי תבחר שהוא הכהן גדול ישכון חצרך בית המקדש ועל ידו נשבעה כלנו בטוב ביתך יושפע לנו מקדושת בית המקדש והארת השכינה השורה שם א"נ אשרי ישכון חצרך שיהיה לו שפע מבריאה נשבעה בטוב ביתך אצילות מהשפע הנשפע מאצילות לבריאה כמ"ש מאורי אור חצר בריאה בית אצילות:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך